leven is als een fietstocht 2015 – 2018


leven is als een fietstocht

eigenlijk, is het leven als een fietstocht.
soms heb je wind tegen, maar dan trap je even door, en is het weer als normaal.
soms heb je wind in de rug en kan je je stuur los laten, maar dan komt er een windvlaag en val je.
soms zijn de verwondingen erg, soms niet.
soms is je fiets helemaal kapot, soms zit er geen krasje op.
soms schijnt de zon.
soms regent het.
soms zeggen alle mensen je goedendag.
soms kijkt iedereen je raar aan.
soms fietst er gezellig iemand met je mee.
soms fiets je helemaal alleen.
je bent ooit op de fiets gestapt,
maar er komt een tijd, dat je af moet stappen.

10 mei 2018

Grave – Hamburg – Praag – Grave

2400 km

 

Schermafbeelding 2018-04-27 om 23.36.01

Zowel ik als mijn fiets, zijn er helemaal klaar voor om morgen 10 mei 2018 te gaan dauwtrappen.

Het eerste traject is naar Klein, lommerrijk natuurterrein in oude boomgaard, pal aan de rand van Boswachterij De Slangenburg, uniek wandeldomein met lange, statige beukenlanen, kasteel, fraaie beekjes en schitterend omzoomde akkers en weiden.

Het kampeerterrein is een gastvrije thuishaven voor de allermooiste fietstochten door het schitterende kleinschalige coulisselandschap van de Achterhoek, het mooie boerenland met houtwallen en bospartijen, daar waar de ruilverkaveling gelukkig nog niet heeft toegeslagen…..

20180509_Hamburg Praag Grave_0988

In 2018 ga ik waarschijnlijk meer opvallen in het verkeer met mijn rode tassen i.p.v. met mijn groene tassen van de voorgaande jaren. Het wordt dus ook lastiger wanneer ik illegaal zou willen overnachten in de natuur. Maar we gaan het meemaken en ik zie wel wat op mijn pad komt en dat is het meest mooie van een fietsavontuur. Het enige wat niet meer zo’n avontuur is, is de vooraf geplande route welke ik heb moeten maken / plannen mijn Mac in de huiskamer met Garmin Basecamp  en vervolgens de route geëxporteerd naar mijn fiets routeplanner van Garmin Oregon 600.

Schermafbeelding 2018-05-09 om 21.26.01

Deze Garmin routeplanner heb ik dit jaar aangeschaft omdat mijn batterij van de iPhone waar ik eerder mee de route bepaalde en reed,  de batterij daarvan al snel de geest geeft als hij de hele dag geladen en gebruikt wordt.

 

*************************************************************************************

 2016 Reisverslag
Europa Radweg R1 van Grave naar Berlijn

In het najaar van 2015 heb ik, ter voorbereiding, via marktplaats het routeboek gekocht “Bikeline, Europa Radweg R1: van Arnhem tot de Duits-Poolse grens”. Ik heb hier veel voorpret mee beleefd en tijdens de tocht veel informatie uit weten te putten.

Ik fiets maar een gedeelte van deze route, want de hele route loopt van Boulogne-sur-Mer (in Frankrijk) tot Petersburg (in Rusland).

De Euroroute R1 loopt in Duitsland van west naar oost, 970 km lang, dwars door het land. De route loopt door het ondiepere noorden van Duitsland en kent alleen stijgingen in de Harz met hier en daar een heuvel.

In het algemeen is het routenetwerk zeer goed ontwikkeld in Duitsland en zeer fietsvriendelijk. Aangezien de R1 meestal via aparte paden of meer afgelegen bos- en verharde zandwegen verloopt, komt men nauwelijks auto’s tegen. Excellente ‘Bike City’s‘, zoals Münster, bieden een fietser gerichte service en hebben een hoge dichtheid van Bed & Bike vestigingen. In delen valt de R1 samen met andere Radfern- en rondroutes, zoals bijvoorbeeld de Elbe fietsroute. Het is dus mogelijk om verschillende combinaties van verschillende routes en kleinere ‘Abstecher’ of zijsprongen te maken.

De R1 doorkruist op zijn weg door Duitsland bijna alle soorten landschappen en vormen. Schermafbeelding 2016-05-26 om 08.42.00

Hij slingert bijvoorbeeld, in de buurt van de Nederlandse grens bij Vreden en Zwillbrock, nog door idyllische heidevelden, later door het dichte bos in het hart van het Weserbergland en uiteindelijk door de wilde, romantische leas de Elbaue.

De route is een van de meest populaire vormen van vrijetijdsbesteding voor de Duitsers. De R1 biedt op zijn route door de verschillende deelstaten diverse manieren om links en rechts van het pad te verblijven.

Kuuroorden nodigen uit om een wellnessbezoek te ondergaan, zoals slib- en modderbaden in de mijnstad van Blankenburg of de Kneipp badplaats Buckow.

Door de grote verscheidenheid aan natuurlijk en interessante steden op de route, biedt de R1 voor elk wat wils.

Zwaarte

De route is veelal vlak, het is rustig fietsen door landschappelijk fraaie gebieden. In de Harz moet flink geklommen worden, soms onverhard. Hoe oostelijker, hoe meer de wegkwaliteit te wensen overlaat. Soms is er een keuze tussen (zeer) slecht wegdek of een vrij drukke hoofdweg.

Maandag 9 mei vertrek vanuit Grave om 08:15 uur

Misschien is het heel vreemd (of juist ook niet), maar ik had niet zoveel zin om te vertrekken vanmorgen. Dat kwam met name door de weersvooruitzichten. De voorspelling was dan ook koud en nat voor de komende dagen. Vandaag fiets ik naar Lochem en onderweg maak ik een korte tussenstop bij Inge en Ronald in Rheden voor een kopje koffie.

Net bij het vertrek in Grave ging een drukknop van mijn stuurtas kapot, maar gelukkig heb ik alle onderdelen weten te behouden en Ronald gevraagd of hij de drukknoop misschien weer kon repareren. Eigenlijk was dat een inkopper, want Ronald heeft namelijk gouden handjes en wat zijn ogen zien kan hij maken. Met een heerlijk bakkie koffie heb ik van mijn lunch genoten. Via De Steeg ben ik naar Brummen gefietst en met de veerboot overgevaren naar Bronckhorst.

Ik had met Maria en Ben in Lochem afgesproken, dat ik om 16:30 uur bij hen zou zijn. Ik had ze gevraagd of dat ik bij ze mocht overnachten en dat was geen enkel probleem. De route vanaf Grave naar Lochem is prima verlopen en ik was exact om 16:30 in Lochem, zoals afgesproken. Ik heb natuurlijk eerst nog wel even een bloementje voor de gastvrouw gekocht.

Dinsdag 10 mei Lochem

Na een heerlijk ontbijt met o.a. een gebakken eitje heb ik een slechte start gemaakt met fietsen, omdat ik mijn Finn universele telefoonhouder voor op de fiets nergens meer kon vinden. Maria is nog met mij naar een fietsenmaker gefietst om een korte route te wijzen om aldaar een nieuwe te kopen. Maar helaas kende de winkelier deze houder niet. Als alternatief heb ik de iPhone routeplanner in de waterdichte hoes van mijn stuurtas gedaan. Dit was niet zo’n succes omdat er te veel reflectie ontstond en ik dus geen duidelijk beeld had. Onderweg heb ik nog bij enkele fietsenwinkels ernaar gevraagd, maar helaas pindakaas. Mede doordat ik vandaag onvoldoende zicht had op mijn routeplanner, ben ik een enkele keer verkeerd gefietst, ongeveer 15 km.

Bij Vreden ben ik de grens gepasseerd van Nederland naar Duitsland.

Zodra ik Duitsland was gearriveerd, ging de route gelijk langs en door een prachtig natuurgebied: Zwillbrocker Venn. Niet dat het uitzicht en de route vanuit Lochem naar de grens niet mooi zou zijn, het tegendeel is waar.

Zwillbrock is een buurtschap in de Duitse gemeente Vreden in het Münsterland, gelegen in de Kreis Borken in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Zwillbrock ligt enkele kilometers ten oosten van Groenlo, aan de Nederlands-Duitse grens.

Aan het einde van de middag heb ik mijn boodschappen gedaan, maar er was nergens een camping te vinden. Uiteindelijk heb ik bij een boer in de omgeving van Rosendahl gevraagd of ik bij hem mocht kamperen en dat was geen enkel probleem.

Ik kon bij de boerderij gebruik maken van de buitenkraan en verder was de natuur er voor de sanitaire behoeftes.

thumb_P1000261_1024Woensdag 11 mei

Bij binnenkomst in de plaats Münster werd het tijd voor mijn lunch en die heb ik dan ook maar genuttigd bij een van de vele konditoreien die Duitsland rijk is. Op het moment dat ik mijn route voortzette, kreeg ik van een Duitse meneer op de fiets de complimenten voor mijn uitrusting en de fiets. Al wederzijds pratend, heeft de man mij door Münster geleid en over zijn eigen ervaringen van de fietstocht naar Santiago de Compostella in 2015 verteld. Uiteindelijk zijn we op de fiets / allee van  Münster uit elkaar gegaan en daarna kon ik weg van het grote en drukke verkeer om mijn groene route te vervolgen op weg naar Warendorf. Vlak daarvoor heb ik aan een meer een camping gevonden.

Donderdag 12 mei 

Vanaf camping ‘Pitvitshelde’ wordt het nu klimmen en dalen in de richting van Detmold en dan door het Harz-gebied met zijn regelmatige kuitenbijtertjes. Al staat het niet in verhouding tot mijn eerdere tocht door Frankrijk in 2015. Zodra ik in Detmold gearriveerd was, heb ik een nette cafetaria gevonden waar ik huisgemaakte gehaktballen met friet en salade bestelde met een cola. Soms is dat toch wel gemakkelijker dan op een 1-pits gastelletje te koken. In Detmold heb ik camping ‘Quellental’ gevonden, waar ik hartelijk werd ontvangen en rondgeleid. Zodra ik mijn tent heb opgezet, ga ik heerlijk douchen en mijn fietskleding uitwassen. Dat doe ik meestal elke dag als het even kan, en het weer of een goede droogplek voorhanden is. Dan kan ik namelijk de volgende dag weer fris en fruitig mijn reis voortzetten. Het zonnetje schijnt lekker en ik drink een heerlijk biertje op het terras. Ongeveer een half uurtje later komt er nog een fietser op de camping aan, met een behoorlijk bezweet t-shirt en met een grote, zware aanhanger.

IMG_2504

Wanneer we in gesprek komen en gezellig een biertje drinken, blijkt Ulrich straatschilder/kunstenaar te zijn. Dat is dan ook de reden waarom hij zo’n ontzettend grote en zwaar beladen aanhanger heeft. Ulrich Zessin verteld o.a. dat hij ook van heerlijk gebraden vlees houdt en dat dat niet uit een aluminium camping pannetje kan komen, dus heeft hij ook een echte braadpan bij zich. (HOEZO ZWAAR BELADEN!) Omdat ik ook vele jaren op straat aan pantomime heb gedaan en graag creatief bezig ben, konden wij het samen wel goed vinden en ervaringen uitwisselen. Omstreeks 21:00 uur heb ik mijn tentje opgezocht, want morgen gaat het immers verder.

Vrijdag 13 mei 

Ik heb heerlijk kunnen slapen en ik zat wederom om 06:30 uur op mijn fiets en ben vanuit Detmold in de richting van Hecklingen gefietst, En ik kan er niets meer van maken, maar het is gewoon zo: er is in geen velden of wegen weer een camping te vinden. Mijn aandacht wordt getrokken door een verouderde spoorlijn die links van de weg die ophoudt en daar heb ik een foto van gemaakt. Toen ik terug naar mijn fiets liep, was aan de overkant van de weg een voormalige volkstuin met een hek. Het hek was zeer provisorisch afgesloten door middel van een ketting met daar doorheen een bout met een moer erop. Zo’n 35 meter verderop stond een bouwvallig en heel klein stenen schuurtje. Later bleek dat je zo naar de sterrenhemel kon kijken, want het dak was niet meer je van het. Omdat ik toch moest gaan bivakkeren heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en mezelf en de fiets toegang verleend tot de voormalige volkstuin. Gelukkig zijn al mijn tassen, tent en de fiets donker van kleur dus die vallen niet zo snel op. Tent achter het schuurtje opgezet en alles in gereedheid gebracht voor de nacht. In het bouwvallige schuurtje stond nog wat tuingereedschap en een klein schoolstoeltje. Ik heb mijn avondeten klaar gemaakt (paste met tonijn) en heerlijk opgepeuzeld. Helaas had ik geen wijntje bij me, maar wel een heerlijk kopje citroenthee. Omdat ik toch wel een beetje moe en koud was, ben ik vroeg naar bed gegaan: het was namelijk 20:30 uur.

Hek

thumb_P1000353_1024

Zaterdag 14 mei 

Bij de Rewe supermarkt in Bevern krijg ik oogcontact met een man met een vette Audi en dat oogcontact ontstond omdat hij op afstand zijn kofferbak van de auto opende en afsloot en dat vond ik wel interessant en indrukwekkend. De man (Bernhard) sprak mij aan terwijl ik in het routeboekje een camping aan het zoeken was. Bernard vroeg of hij iets voor me kon betekenen en ik vertelde en dat ik op zoek was naar een camping of 2 vierkante meter in een tuin en een toilet.  Bernhard zei: “Geen probleem, dat kan bij mij.”

Eerder was ik in Höxter en Holzminden daar kon je alleen maar met een camper of caravan staan, dus gewoon kamperen werd een probleem.

Bernhard vertelde mij waar hij woonde en ik op de fiets ernaartoe, Bernhard stond me al op te wachten bij zijn prachtige vrijstaande woning in Bevern.

Nadat hij mij eerst had gewezen waar ik mijn tent mocht opzetten, kwam Bernhard met de sleutel van zijn huis die ik kon gebruiken om naar het toilet en de douche te gaan. En dat alles gebeurde binnen 5 minuten. Heel bijzonder en wat een vertrouwen ten opzichte van een wildvreemde Nederlander. Ook vertelde hij mij dat zijn vrouw om 20:15 uur thuis zou komen en dat ik uitgenodigd ben om gezamenlijk de maaltijd te nuttigen. Ongelofelijk toch?

Ik ben spontaan weer op mijn fiets gestapt en ben teruggegaan naar de supermarkt om nog wat boodschappen te doen en twee flessen wijn te kopen als cadeau voor deze super mooie ontvangst. Nadat ik gedoucht had en in tuin zowel van het zonnetje zat te genieten als van de prachtige locatie, kwam Bernhard mij vragen of hij amandelen in de salade kon verwerken. Ik zei dat dat geen enkel probleem is en ik alles mag eten van mijn vrouw en van de dokter. De salade was bijna gereed en Bernhard kwam de tuin in om madeliefjes te plukken als garnering voor de salade. Ik vond dat bijzonder. Hoe komt hij op het idee! Later bleek dat hij een projectontwikkelaar is en als hobby vrij frequent een meerpersoons motorvliegtuig bestuurt, dus helemaal niets op culinair gebied.

Om 20:15 uur kwam Heidi thuis van haar werk en van paardrijden, want dat laatste is haar lust en leven. Heidi en Bernhard begroeten elkaar innig en ik keek daar wel een beetje van op. Maar later tijdens het diner bleek dat zij elkaar nog maar een jaar kenden en dat Bernhard weduwnaar was. Heidi vroeg op een gegeven moment of Bernhard en ik elkaar kenden, nee moesten wij gezamenlijk vaststellen daar keek Heidi wel van op.

Zondag 15 mei (1e Pinksterdag) 

Het moet niet gekker worden. Toch weer 99,5 km gefietst in een prachtig heuvelachting landschap, mooi fris groen en afgewisseld door lijnzaad velden. Dat is dan ook weer beduidend anders dan bij Münster en Warendorf (rijk aan aspergevelden). In totaal heb ik er nu 509 km op zitten. Het was trouwens een genot om te fietsen bij aanvang om 06:30, Ulrich kwam nog even vlot met zijn hoofd uit de tent, om mij een goede reis te wensen. Het was nog fris met 11 graden, maar geen wind en dat maakte het aangenaam. Later op de dag had ik wat kuitenbijters en heb ik me ontdaan van wat bovenkleding.

thumb_P1000318_1024

De natuur in de maand mei is nog zo heerlijk fris en groen en dan nog maar niet te spreken over alle bloemengeuren die onderweg tegemoet komen.

Maandag 16 mei (2e Pinkster dag)

Ilsenburg is met nog geen 10.000 inwoners een kleine stad aan de noordrand van de Harz. De stad ligt in het liefelijke dal van het riviertje de Ilse die ontspringt aan de voet van de Brocken, de hoogste berg van de Harz. Ilsenburg is makkelijk over de B6 met de auto te bereiken. Verder ligt Ilsenburg aan de spoorlijn tussen Bad Harzburg en Wernigerode.

Keizer Otto III had in de tiende eeuw een burcht bij Ilsenburg, die later gebruikt werd als basis voor een Benedictijner klooster. Het gehucht Ilsenburg ontwikkelde zich in de zestiende eeuw en was in het bezit van een eigen ijzergieterij, waar het ijzererts verwerkt werd. Tot ver buiten de Harz was Ilsenburg bekend om zijn haardschilden, vaak kunstig bewerkte gietijzeren platen die behalve als bescherming tegen de hitte van haard of fornuis, dienden ter versiering. De eerste toeristen kwamen aan het eind van de negentiende eeuw naar Ilsenburg en in 1947 werd de stad officieel benoemd tot kuuroord, vooral vanwege de zuivere en gezonde lucht. En pas in 1959 kreeg Ilsenburg stad rechten. Ilsenburg is vooral om zijn uitzonderlijk milde klimaat bekend. Wandelaars kunnen rond de stad volop genieten van het schilderachtige dal van de Ilse met zijn aantrekkelijke watervallen en de omliggende gemengde bossen, een van de bijzondere kenmerken van de Harz. Een van de mooiste wandelpaden naar de Brocken, het Heinrich Heinepad vertrekt vanuit Ilsenburg. Het pad volgt de rivier de Ilse tot ongeveer halverwege het dal en vervolgt zijn weg dan via twee alternatieve routes. De wandeling stroomopwaarts langs de watervallen, de Ilsesteen en de ‘verborgen Ilse’ is een onvergetelijke belevenis.

Door de ‘Groene Band’, de voormalige grens tussen de Bondsrepubliek en de DDR, loopt nu een goed bewegwijzerd wandelpad van Ilsenburg naar Walkenried aan de zuidrand van de Harz. De decennialang ongerept gebleven natuur biedt wandelaars en fietsers tegenwoordig een idyllische atmosfeer met zeldzame dieren en planten. Er zijn nog enkele restanten van de grens over, die bezichtigd kunnen worden. Tot de mooiste bezienswaardigheden van Ilsenburg moeten toch wel de combinatie van de burcht en het klooster die rond een kruisvormige basiliek gebouwd is, gerekend worden. Dit ensemble ligt steil boven de Ilse. Hier wordt nu een kunst- en cultuurcentrum ontwikkeld, met  restaurant- en hotelfaciliteiten. De oude ijzergieterij van Ilsenburg is iedere werkdag geopend en dan kunnen de bezoekers het ijzergieten aanschouwen.

Vandaag moet ik wederom een slaapplek in het ‘wild’ zien te scoren, want er is weer geen camping te bekennen. Net na Reppichau en voor Chörau denk ik een mooie afgelegen en verscholen plek gevonden te hebben en nadat ik een heerlijke nachtrust heb gehad, kan ik dat voltallig bevestigen. Het zou bijna een romantische plek kunnen zijn, want ik had mijn tent nog maar net opgezet en ingericht of er ontstond een mooie oranjerode zonsondergang.

Ten onder

Dinsdag 17 mei (aankomst in Berlijn)

Het is mij na negen dagen fietsen wederom gelukt om mijn doelstelling te behalen en deze keer zonder pech of kleerscheuren en daar ben ik dan ook ZEER BLIJ en GELUKKIG  mee! De laatste 32 km dwars door Potsdam en Berlijn waren het zwaarst van de deze route, met name toen het donker werd en ik het vooraf gehuurde appartement moest vinden. Maar gelukkig werd ik door iedereen geholpen die ik naar de weg vroeg. Ik ben vanmorgen om 06:30 uur vertrokken en om 22:45 uur op mijn bestemming in Berlijn aangekomen. Ik heb op deze dag zelfs een persoonlijk record weten te verbreken van 190 km. Want vorig jaar heb ik op mijn laatste dag 150 km gefietst om thuis te komen bij mijn lief.

Pfffff… in totaal heb ik in 9 dagen tijd 1029 km gefietst.

Woensdag 18 mei 

Vandaag ben ik om 10:00 uur opgestaan nadat ik vannacht om 01:00 naar bed ben gegaan. Ik had het nodige af te bouwen en ik heb mijn dagboek bijgewerkt onder het genot van een biertje en heerlijke muziek op de achtergrond. Het was een welkome avond op een bekende plek (al was het zo’n 9 jaar geleden). Vandaag ben ik om 10:00 uur opgestaan en op mijn gemakje naar de Brandenburger Tor gefietst om de foto te maken van mijn doelstelling: Berlijn.

thumb_P1000399_1024

Branderburger Tor

Daarna ben ik kris kras door de stad gefietst en uiteindelijk heb ik heerlijk ontbeten en geluncht tegelijk bij een Thais restaurant. Het was in eerste instantie wel een beetje spicy, de zalm met garnalen en salade met rijst. Maar het bracht me in  herinnering terug naar onze eerdere fietsvakantie in Thailand en Laos. In de namiddag ben ik teruggefietst naar Kreuzberg en heb wat boodschappen gedaan: o.a. een fles witte wijn voor de buren waar ik gisteravond om 22:45 uur nog aanbelde om mij de weg te wijzen naar de toegangsdeur van het appartement. De vrouw des huizes kon dit zeer op prijs stellen. Later ben ik een biertje gaan drinken en mijn sociale media gaan bijwerken. Op aanraden van Simon ben ik gaan eten bij het restaurant Schönbrunn, maar helaas hebben ze daar de bestelling verkeerd verstaan of verwerkt… ik had namelijk een grote schnitzel besteld en bij het uitserveren nagevraagd: “nee het was goed zo”, maar ik vond hem niet al te groot. De ober waarbij ik de schnitzel had besteld kwam om af te rekenen en hij gaf toe dat hij het verkeerd had doorgegeven. Vanuit het restaurant ben ik mijn eigen lichtjestoer gaan doen. Berlijn is voor mij echt een geweldige en een veelzijdige stad. Morgen ga ik me even oriënteren op het treinstation ter voorbereiding van mijn terugreis, want die is namelijk vrijdagmorgen om 06:34 uur en ik kom daarbij niet graag voor verassingen te staan. Dan wil ik ook wat meer naar Oost-Berlijn.

Donderdag 19 mei 

Toen het eenmaal zover was om een ander gedeelte van Berlijn te gaan verkennen, wilde ik eerst weer even mijn fietsbanden op spanning brengen, want ik rijd graag met een lage rolweerstand. Bij het afdraaien van mijn ventieldopje draaide ik tevens mijn hele Franse ventiel eruit met als gevolg een platte band. Gelukkig had ik een nieuwe voetpomp gekocht net voordat ik van huis vertrokken was. En in Potsdam heb ik nog een andere fietser met mijn pomp kunnen helpen. Maar nu ik hem zelf nodig had, deed hij het voor geen meter. Nu wist ik een paar fietsenmakers in Kreuzberg, maar de meesten gingen pas om 11:00 uur open. Maar om een lang verhaal kort te maken: ik heb uiteindelijk bij een rent-a-bike shop een pomp weten te lenen.

Ik met mijn harde banden op weg naar de Karl-Marx-Allee in het voormalige DDR gedeelte van Berlijn. Daar in de buurt ben ik gaan lunchen: een heerlijk omelet met harde broodjes en salade en kaas. Oh en wat heeft deze lunchroom een heerlijke koffie. Ik was nog maar net buiten op het terras gaan zitten of er was een arrestatie van twee mannen door de politie. Door de dubbele rijstroken en de ruime groenstrook was het ver genoeg van mij vandaan, maar ook nog voldoende op kijkafstand. Nadat ik de broodjes heerlijk had opgepeuzeld, ben ik kris kras naar de Oosthaven gefietst en wat een mooie architectuur valt daar te bezien. Combinaties van oude gebouwen met geheel nieuwe gebouwen erop gebouwd en heel stijlvol, echt de moeite waard omdat te willen zien. In de Oosthaven zijn ook nog enkele tientallen meters van de voormalige muur te aanschouwen. Echt indrukwekkend.

Aan het einde van middag ben ik teruggegaan naar het appartement om mijn spullen in te pakken en om even schoon schip te maken. En ’s avonds ben ik om de hoek een heerlijke Orlando pizza gaan eten en bij de buren een Italiaans ijsje. En mijn laatste foto’s gemaakt op de Admiralbrücke.

Iets wat Berlijn voor mij anders maakt dan andere steden is het veelvuldig gebruik van openbare ruimtes, en dan niet perse het bedoelde gebruik ervan. Zo is de Admiralbrücke een gewone brug die je van de ene oever (Fraenkelufer) naar de andere (Planufer) brengt, maar dat is niet waar de brug bekend om staat. In de zomermaanden is de brug namelijk een geliefd oord als openbare bar en wordt elke vierkante centimeter brug gretig bezet door zonaanbidders en partygangers. Dat juist de Admiralbrücke zo populair is, is geen toeval. Het is een prachtig historisch exemplaar (uit 1882), de brug is vrijwel geheel vrij van autoverkeer en biedt een schilderachtig uitzicht over het Landwehrkanal. De vele minimarkts en spätkaufs in de buurt draaien goede omzetten door de verkoop van bier, dat in Duitsland gewoon in het openbaar genuttigd mag worden. Ondanks dat het soms behoorlijk druk kan worden op de brug, is de sfeer er altijd goed en is een biertje op de Admiralbrücke onder het genot van wat straatmuzikanten een perfect begin van een Kreuzbergse uitgaansavond.

Inmiddels is de brug een waar fenomeen en ondanks dat de brug al in meerdere stadsgidsen is opgenomen blijft de gemoedelijke sfeer behouden.

Schermafbeelding 2016-05-22 om 13.07.36Admiralbrücke

Vrijdag 20 mei (Vertrek uit Berlijn)

Om 05:30 uur gaat de wekker en hup ik het bed uit om te douchen en om de laatste zaken in te pakken en dan vlug naar het station te fietsen, want de internationale trein naar Nederland vertrekt om 06:34 uur en ik heb ongeveer 20 minuten reistijd nodig om op tijd te komen. Gelukkig heb ik me gisteren georiënteerd en alvast gevraagd op welk perron ik moet zijn. Het geeft me rust om mezelf zo voor te bereiden. De trein vertrekt vanaf perron 13 en ik moest met de fiets in het 4e rijtuig volgens mijn ticket beschrijving. Ik moet dus helemaal naar voren met mijn fiets. De conductrice wijst me terug naar het allerlaatste treinstel van deze ontzettend lange internationale trein. Pffff…  Ik snap alleen de logica niet van de nummering van de treinstellen. Wel is het rijtuig van alle gemakken voorzien voor zowel de passagier als voor de fiets en van voor tot achteren bekleed met vaste vloerbedekking. Op mijn reserveringbewijs staat dat ik tot Hengelo (Overijssel) mee kan met deze trein en dan zou moeten overstappen voor de trein naar Arnhem. In Rheine vindt er deels een wisseling plaats van Duits naar Nederlands personeel. Bij de door mij gestelde vraag aan de Nederlandse conducteur op welk perron ik moet zijn in Hengelo om naar Arnhem te reizen, zegt de conducteur: “Waarom reist u niet mee tot in Deventer? Daar heeft u direct een overstap voor de trein naar Arnhem, want er gaat geen trein vanuit Hengelo naar Arnhem.” De trein heb ik met vele omwegen vooraf per telefoon geregeld voor 83,00 incl. alle bijkomende kosten. Je kunt namelijk de fiets alleen maar telefonisch bijboeken.

Versie 2

Oriëntatie Hbf Berlijn

Vanuit Arnhem ga ik de laatste 36 km aanvaarden en met frisse moed en tegenwind ben ik 2 uur later weer thuis in Grave. Terug van een wederom bijzondere vakantie en waar ik toch maar weer mooi voor in de gelegenheid werd gesteld door mijn partner Jeltje!

Algemene info Berlijn

Kreuzberg is gelegen in het centrum van Berlijn, waar meer dan de helft van de gebouwen zijn gebouwd in het begin van de 20e eeuw. De recente renovatie van deze gebouwen in de afgelopen jaren verbeterde de kwaliteit van leven drastisch. Kreuzberg is uitgegroeid tot een van de meest populaire woonwijken in de binnenstad in het afgelopen decennium. Tijdens de zomermaanden zijn er  cafés en restaurants langs de rivier de Spree en het Landwehr-kanaal die een mediterrane flair bieden. Aantrekkelijke ontwikkelingen en de diversiteit van de restaurants zijn de reden voor de unieke en verleidelijke uitstraling.

Calm Boeckhstrasse is gelegen in het centrum van de wijk en is vernoemd naar een wetenschapper uit de oudheid. Oude gerenoveerde gebouwen, esdoorn- en lindebomen, historische straatlampen, scholen, cafés en kleine winkels domineren deze straat. Koffie kan worden genoten in een van de vele slimme straat cafés. Daarnaast biedt de omgeving vele goede restaurants die overal in de stad bekend zijn. Weelderige groene parken en rustplaatsen zoals Volkspark Hasenheide en Boecklerpark worden gevonden in de buurt. De metrostations ‘Schönleinstrasse’ en ‘Kottbusser Tor’ zorgen voor een gemakkelijke toegang tot het massale Berlijnse openbaar vervoer.

Om te zien welk appartement ik in Berlijn voor de tweede keer gehuurd hebt 

“Click op de onderstaande link”

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=nl&prev=search&rurl=translate.google.nl&sl=en&u=http://boeckhstrasse.blogspot.nl/&usg=ALkJrhidLphY1v2JXoLuZy1ZZZsh1Z23ZQ


2015 Beschrijvingen en Belevingen.

Grave Lochem

Deze route van 182 km heb ik met een overnachting in Lochem gemaakt ter voorbereiding voor de de grote uitdaging van 2015. Omdat ik hier een heerlijk en luxe onderkomen had behoefde ik niet zoveel bepakking mee te nemen. ’s Avonds zelfs nog heerlijk gebruik kunnen maken van de infrarood sauna. Ik weet zeker dat ik deze luxe niet ga krijgen na elke tocht tussen de 60 a 100 km per dag.

28 april 15 heb ik samen met Jeltje de onderstaande route gefietst, want ik had namelijk nog niks gepland en ik moet toch fff trainen en conditie opbouwen. De route gaat vanaf Grave naar Rheden en visa versa op een dag.

Grave Rheden Grave

Tijdens de afscheidsbijeenkomst van mijn werk heb ik diverse cadeaubonnen gekregen en die bonnen heb ik in gewisseld voor een  Busch & Muller E werk + accu zodat ik mijn eigen stroom kan opwekken tijdens de fietstocht voor mijn Iphone en Garmin Etrex 20 routeplanner. Het is geen goedkope investering maar ik moet er ook niet aan denken dat mijn apparatuur wordt gestolen op de camping tijdens het opladen.

De volgende oefenrit van 430 km heb ik ook al voorbereid in het programma Routeyou  en die gaat met volle bepakking dus o.a. met bestek, slaapmat en tent. Dat wordt dus een meerdaagse tocht vanuit Grave naar Den Helder en terug.

Fietsen (1 van 3)-2

Alleen al de voorbereiding is al een vakantie op zich en het maken van een route doe ik in de computer en zo beleef je het avontuur twee maal. Of door het lezen van allerlei literatuur en ervaringen van anderen.
Grave Den HelderMijn routes fiets ik met een routeplanner van Garmin Etrex 20 en die bevalt me prima.

Schermafbeelding 2015-04-30 om 10.42.59

Ik fiets op een Koga Randonneur

Tent (1 van 1)

deze fiets heeft een stalen frame en is o.a. ontwikkeld voor lange afstanden met bepakking. Ook heb ik het besluit genomen om geen tassen op de bagagedrager voor te doen. Ik neem onze Bob kar ( die wordt bevestigd op de achteras) mee die wij ooit voor jaren terug hebben aangeschaft voor een fietsvakantie. Het voordeel hiervan is dat alles overzichtelijk kunt inpakken en minder zijwind gevoelig wordt.

Ik heb een Solo tent aangeschaft en daar wil ik zoveel mogelijk gebruik van maken tijdens mijn fietstocht ” de Beleving “

SPECIFICATIES:
– Gewicht: 1,5kg.
– Afmetingen buitenkant: L265 x W170 x H75cm.
– Afmetingen binnenkant: L245 x W90 x H70cm.
– Ingepakt: 39x12x11cm.
– Materiaal buitenkant: 190T Polyester met waterproof PU coating.
Deze waterproof Pu coating heeft een hydrostatische waterkolom van 1500mm.
– Materiaal binnenkant: 170T ademend polyester.
– Tentstokken: 2 × 6,9mm glasvezel.
– Getapete naden, waterdicht.

Schermafbeelding 2015-04-30 om 10.39.41

Ik heb voor mezelf nu het besluit genomen om alleen te gaan fietsen en de vertrekdatum gepland op 31 mei of 1 juni 2015 op weg naar het zuiden. Nu ik dat besluit heb kunnen nemen voor mezelf is al een hele opluchting, want er is soms niets moeilijker dan voor jezelf knopen door te hakken. Het klinkt misschien egoïstisch maar als je echt tot rust en tot jezelf wilt komen reis je alleen. Je pakt je spullen en gaat, je bent flexibel, jij bepaalt de regels. Gelukkig heb ik de vrijheid gekregen om te kunnen gaan fietsen en hoelang is nog definitief bepaalt, want je weet nooit wat op je pad tegen komt. Ook heb ik van de week mijn route bij en vastgesteld en die is heel anders geworden als dat ik eerder had voor genomen, het wordt namelijk een rondje Frankrijk en onder het motto “de beleving”.

Beleving

QR code beleving
QR code beleving

Fietsen (2 van 3)-2

Hoelang ik onderweg ben is nog niet bekend en daar ben ik ook nog niet echt mee bezig, want van Jeltje ( mijn partner ) heb ik de vrijheid gekregen en een weekje langer of korter is daarbij niet in het belang en dat is toch wel heel erg mooi.

25 mei tweede pinksterdag

naamloos-7675

Het ongeduld begint in mij te kriebelen, het is omdat ik van de week nog enkele verplichtingen heb, anders vertrok ik nu, zo erg is het en niet dat ik zo nodig van thuis weg moet of wil, maar gewoon om het avontuur van de beleving aan te willen gaan. Vorige week heb ik nog enkele puntjes op de i gezet t.a.v. de route en ook heb ik een verandering gemaakt wat betreft routeplanner app. Ik heb nu gekozen voor de Pro versie Pocket Earth. Deze app bied vele punten meer dan GPsies.

Pocket Earth is de meest geavanceerde en veelzijdige offline kaarten applicatie die beschikbaar is. Ideaal voor reizigers en liefhebbers van het buitenleven! Bespaar op data roaming kosten! Met Pocket Earth, kies je gewoon de steden, regio’s of zelfs hele landen die u wilt downloaden, en het is beschikbaar voor offline gebruik_ compleet met informatie over duizenden POI’s (Points of Interest)_ Wikipedia-artikelen en reisgidsen. Hiervoor maken wij gebruik van community gedreven open data_ en comprimeren en verpakken het in een format geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Onze ultra-snelle OpenGL ES gebaseerde Mag ik Engine maakt gebruik van dezelfde grafische technologie als video games, om vector kaarten te renderen in realtime. Dus in tegenstelling tot andere kaart Applicaties die alleen vooraf gerenderde afbeeldingen (kaart tegels) downloaden, zijn onze kaarten slechts een fractie van de grootte en heeft u betere controle op de weergave van de kaart met verschillende opmaakmodellen en data lagen. Dus wat wil een reiziger (ster) nog meer en het scheelt een hoop bagage van lectuur. Ook heb ik drie route boekjes voor eigen gebruik gefotografeerd en opgeslagen als pdf, dat scheelt ook al weer 900 gram. En gelet op mijn leeftijd is het raadzaam om het gewicht van de bagage te minimaliseren tot ongeveer maximaal 20 kilo, maar liefst 5 kilo minder. Maar omdat ik zelf ga koken en kamperen mag het 20 a 23 kilo zijn. Ik snap dat het tegenstrijdig is omschreven, maar er staat ook nergens hoeveel km/per uur dat ik moet rijden. En dat gegeven maakt natuurlijk de balans en veel goed.Tijdens een van mijn  trainingen naar Den Helder heb ik ook zelf gekookt en gekampeerd en dat ging prima qua gewichtsverdeling op mijn fiets. Ik heb maar één keer alle zeilen bij moeten zetten om de fiets met aanhanger combinatie op het fietspad te houden bij het verlaten van de dijk bij de Oostvaarders plassen.  Wat ik niet eerder kon overzien dat takken en twee bochten kort achter elkaar waren op het fietspad. Gelukkig was het aan het begin van de dag, want was het aan het einde van de dag geweest was het mij zeker niet gelukt om op het zadel te blijven zitten. Ik moet eerlijk bekennen dat deze manoeuvre toch de nodig spanningshoofdpijn heeft opgeleverd.  Dat was dan ook gelijk een goede waarschuwing voor straks in de heuvels en bergen. Maar die bergen gaan mee vallen want ik kom niet hoger dan 714 meter.

Fietsen (3 van 3)-2

image

29 mei 15 – 08:00 uur de beleving kan gaan beginnen. Met o.a. deze gelukspoppen van Mare en Auke en Ton en Els en alle steun die ik heb mogen ontvangen, ga ik ervoor. Vandaag in de richting van Roermond.

15 juli om 06:45 vertrokken uit Neerlinter in België voor de laatste 148,3 km en omstreeks 16:30 uur mocht ik mijn lief weer in de armen sluiten vanuit een hartelijk onthaal.

Selfie

Hallo,
Graag wil ik jullie meenemen in een kort reisverslag van mijn BELEVING.
ik hoop dat ik jullie hiermee een plezier kan doen, want ik heb genoten van het trappen en het maken hiervan.
Mochten jullie een reactie achter willen laten dan verneem ik die graag.

Veel kijk en leesplezier door deze koppeling aan te klikken  Slate story

Groetjes Jan Bosch

Oktober 2015

Vorige week heb ik een services beurt aan mijn Koga Randonneur laten uitvoeren o.a. zijn de navolgende onderdelen vervangen.

24 10 15 Fiets-1422

Cassette met de verhouding 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34T hierdoor kan ik wat gemakkelijker in de bergen fietsen.

24 10 15 Fiets-1424

Het remblok is opgebouwd met drie soorten rubber waardoor je beter gefaseerd kunt remmen.   BBB-remblokken geven je vleugels doordat je de snelheid kunt reguleren wanneer dat essentieel is en je zo het vertrouwen krijgt om nog sneller te gaan. Elk remblok garandeert ongeëvenaard remprestaties en veiligheid, zowel om je snelheid te verlagen als om helemaal tot stilstand te komen. Of je nu kiest voor onze standaard rubber compound of de High Peformance versie, je hebt optimale grip op de velg, zelfs in het meest extreme weer.

24 10 15 Fiets-1425

Verende stuurpen vervangen voor een vaste, omdat de verende stuurpen minder comfort gaf.24 10 15 Fiets-1426Middelste voorblad en ketting vervangen omdat ik enkele tanden van het voorblad heb afgebroken / afgetrapt tijdens het fietsen in de bergen, door verkeerd schakelen en kracht verdeling.

https://www.sq-lab.com/de/ergonomie/sqlab-konzepte/der-weg-zum-perfekten-fahrradsattel

2016 Route naar Berlijn en ……..

Europa -Radweg 1-1836

De lectuur voor 2016 is binnengekomen en de puzzel van het voorbereiden kan weer beginnen. Nu de dagen weer wat korter worden en de avonden donkerder is dat een heerlijke bezigheid op een mooi avontuurlijk vooruitzicht.

In 2016 ga ik in ieder geval minder lang van huis en beduidend minder klimmen en kilometers maken.

Zeven redenen om alleen op reis te gaan!!!!

1. Je leert zelf keuzes te maken

Het begint al bij de planning. Jij bepaalt, zonder afhankelijk te zijn van de zin, tijd en het budget van je vriend, je beste vriendin of zus.

2. Je zwakke en sterke punten komen aan het licht

Alleen op reis in onbekende omgeving kom je er ineens achter dat je eigenlijk een in tovert type bent (of juist niet), dat je wilt stoppen met je studie, of dat je eigenlijk een held bent in het leggen van contact met vreemden.

3. Je wordt er socialer van

De grootste misvatting van alleen reizen is dat het eenzaam is. Je komt onderweg zoveel mensen tegen. Vooral in Zuid Amerika, Australië stikt het van de solo-reizigers. Je maakt juist sneller contact als je alleen bent.

4. Je maakt vrienden

Reisvriendschappen ontstaan omdat jullie het echt gezellig met elkaar hebben. Hermoet niet, het mag. En naast geweldige herinneringen, heb je de kans ze over de hele wereld op te gaan zoeken.Win-win.

5. Het maakt je veerkrachtig

Gemiste treinreizen, gecancelde vluchten of volgeboekte hotels maken een solo-reiziger zelfstandig en stressbestendig. En je laatje niet op de kast jagen door een nerveuze en / of chagrijnige reisgenoot.

6.Even helemaal verlost van je thuissituatie

En dat is zo’n verademing! Op vakantie kun je goed nadenken over de baan die je hebt of de relatie waarin je zit, zonder beïnvloed te worden.

7. Je wordt snel volwassen

Alleen in de vreemde leer je dat je baas bent over je eigen leven, terwijl ondertussen steeds volwassener wordt.

Zadelpijn misschien is dit de oplossing???

https://www.sq-lab.com/de/ergonomie/sqlab-konzepte/der-weg-zum-perfekten-fahrradsattel

P1040445

Advertenties

7 reacties op ‘leven is als een fietstocht 2015 – 2018

      1. Hallo Marilou,
        Ik het plan om in 2017 de “Bevrijding route” te fietsen vanaf Wageningen naar Normandië en dan waarschijnlijk langs de kust naar huis. Dus dat wordt dan weer een langere tocht.

        Like

  1. Fietsen zijn leuk, handig en interessanter dan je denkt want…
    • Fietsen worden niet zwanger.
    •Je kunt je fiets elke dag van de maand bestijgen.
    • Een fiets heeft geen familie.
    •Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
    •Je kunt je fiets aan een vriend lenen (en andersom) zonder gelazer.
    • Een fiets kan het niet schelen hoeveel andere fietsen je hebt gehad.
    •Je komt altijd tegelijk met je fiets aan op het hoogste punt.
    • Het zal een fiets worst zijn of je naar andere fietsen kijkt.
    • Fietsen vinden het prima als je fietsbladen koopt.
    •Als je fiets te moeilijk te berijden is, kun je dat eenvoudig oplossen.
    •Als je op je fiets scheldt, hoef je niet je excuses aan te bieden voor je hem opnieuw kan berijden.
    •Je kunt zo lang fietsen als je wilt zonder dat je fiets gaat klagen.
    •Je kunt stoppen met fietsen wanneer je maar wilt zonder dat je fiets gefrustreerd raakt.
    •Je ouders houden geen contact met je oude fiets als je al lang een nieuw hebt.
    •Een fiets beledigt je niet als je niet goed kunt fietsen.
    • Je hoeft niet te douchen voor je je fiets mag gebruiken.
    •Om te fietsen heb je als bescherming alleen een fietshelm nodig en zelfs dat is niet verplicht.
    •Een fiets is niet “mode bewust”.
    •Een fiets zal zich dan ook niet drie keer per dag om kleden.
    •Een fiets zal zeker geen fan zijn van bijvoorbeeld “Matt Damon” of “Ben Trekvlek”.
    • Een fiets staat met beide wielen op de grond en heeft dus geen zweverige plannen en/of ideeën.
    •Een fiets zal zichzelf nooit te dik vinden.
    •Als een fiets goed onderhouden wordt, ziet ze ook na 20 jaar er nog goed uit.
    •Een fiets heeft nooit een hoge(re) opleiding en dus ook niet denken dat ze beter is.
    •Een fiets gaat niet met je beste maat er vandoor.
    •Een fiets zal je niet dwingen tot het dragen van kleding die je zelf eigenlijk niet mooi vind.
    •Een fiets kan wel “nee” accepteren en zal niet gaan janken.
    • Een fiets ergert zich niet als je een boer of scheet laat.
    • Als je een 2e hands fiets koopt, zal ze het niet over de prestaties van de vorige eigenaar hebben.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s